Inredning

Viktigt med rätt butiksinredning

Den som tänker på inredning tänker förmodligen på den i hemmet. Men inredningen är viktig i andra sammanhang också. I butiker är det helt nödvändigt att inredningen är genomtänkt för att skapa den bästa kundupplevelsen.

affar-klader

Här kan man läsa om att det är svårt att skapa ett skyltfönster som är konkurrenskraftigt och unikt. Det gäller att man har kunskaper om vad som folk blir intresserade av, samtidigt som man gör något som de aldrig har sett förr och som sticker ut. Ofta räcker det med en liten detalj som är speciell för att göra ett skyltfönster intressant. Ett tips för att komma ur det vanliga tänket när det gäller skyltfönster är att försöka göra något konstnärligt och att lägga mycket krut på rätt färger och material.

Kolla på konkurrenterna

Det gäller självklart också att man fokuserar en del på att göra skyltfönster och övrig butiksinredning säljande. Att ha en snygg butiksinredning är inte tillräckligt, utan den måste också locka kunderna till köp. Har man lite problem med att skapa ett butikskoncept som känns rätt finns det många företag som kan hjälpa en med allt från skyltning, till produktställ och butiksinredning. Det kan även vara bra att titta runt bland konkurrenterna och se hur de tänker kring butikens utseende och koncept. I Resumé kan man exempelvis läsa att klädkedjan Monki har satsat på ett nytt butikskoncept som är extra allt och den som varit inne i butikerna har förmodligen sett det nya utseendet som präglas av:

  • Glitter
  • Starka färger
  • Många och ovanliga former

Skandinavisk design i inredningen

En annan butik som har tänkt nytt när det kommer till butiksinredningen är Designtorget. De har nu satsat på en mer modern linje med inredning som verkligen representerar design och den skandinaviska formen. Man har även tagit fram en helt egen förvaringsserie i trä med plåtdetaljer som är exklusiv och svenskdesignad. Än så länge har man inte lyckats byta inredning och koncept i alla butiker men man gör det stegvis och redan nu har butiker i Malmö och Uppsala fått det nya utseendet, vilket har lett till en ökad försäljning. Läs mer.