Vad var det som fick svenskarna att öppna upp plånböckerna i augusti i år? Och varför är det viktigt att kolla upp alla produkter säkerhetsmässigt, innan man som butiksägare eller företagare väljer att sälja dessa i affär?
Shoppingen i augusti tog fart enligt en artikel i Svenska Dagbladet, och det var möbler och inredning som fick folk att öppna sina plånböcker under denna rötans månad. Hushållens konsumtion steg med flera procent i jämförelse med hur motsvarande siffror såg ut förra året, detta enligt siffror från Statistiska centralbyrån SCB. Det är alltså en fortsatt stark inredningstrend som råder i landet, till möbelfirmornas stora glädje.
Oavsett om man säljer möbler och inredningsprylar eller kanske barnleksaker är det viktigt att tänka på huruvida produkterna är säkra.
Bra att tänka på som butiksinnehavare
Men om man har en affär eller en butik och säljer produkter av olika slag, säg inredningsprylar och elektriska saker till hushållet, så kan det vara bra att dessa är kontrollerade och har genomgått CE-märkning. Detta inte minst för att se till så att produkten uppfyller alla nödvändiga säkerhetskrav.
Ett fall när säkerhetskraven på produkten inte alls uppfylldes på ett tillräckligt sätt, kan läsas om i denna artikel i Expressen. Det handlade om en leksak för bebisar som visade sig smaka både beskt och kemiskt när en vuxen provade slicka lite på den, en bitring som det var. Inte konstigt att bebisen på sex månader aldrig ville leka med den. Nu är i alla fall bitringen reklamerad och leksakstillverkaren har bestämt sig för att noga kontrollera ärendet så att det inte finns några giftiga kemikalier i produkten, som då barn skulle få i sig som biter på denna. Hela historien skapar också en viss dålig marknadsföring för företaget i fråga, så det är givetvis något man vill undvika. Det är alltid av vikt att man granskar ämnen och produkter innan man låter dessa marknadsföras och säljas i butik i Sverige.